18 juni 2020 - Communicatieplatforms zoals Microsoft Teams en 3CX zijn bij de meeste bedrijven niet meer weg te denken. Deze unified communications-oplossingen (UC) bieden namelijk veel mogelijkheden én voordelen voor jouw bedrijf op gebied van audio- en videogesprekken, chat, online conferenties en nog veel meer.
Microsoft Teams is met 44 miljoen actieve gebruikers voor veel bedrijven de standaard. 3CX heeft qua omvang minder actieve gebruikers wereldwijd: ongeveer 5 miljoen. Desalniettemin biedt deze, in omvang kleinere, communicatieoplossing op veel vlakken dezelfde functionaliteiten. In sommige gevallen biedt het zelfs meer voordelen. In dit artikel bespreken we deze “extra” voordelen van 3CX ten opzichte van Microsoft Teams.
De callcenter-functionaliteiten
Als je het hebt over extra functionaliteiten op gebied van telefonie, dan is de telefooncentrale 3CX zwaarder beladen met functies ten opzichte van de Teams centrale. Denk hierbij aan: het inregelen van doorschakelingen van medewerkers, slimme wachtrijen instellen en chatfuncties zoals webchat en groepschat. Ook is het mogelijk om met 3CX uitgebreide rapporten uit te draaien van bel statistieken binnen jouw bedrijf of over een specifieke afdeling.
Daarnaast is de vast-mobiel integratie van 3CX geavanceerder dan van Microsoft Teams. Bel je bijvoorbeeld via je mobiele telefoon, dan sta je bij 3CX op “In gesprek”. Het voordeel hiervan is dat je status automatisch verandert naar “Niet storen”, waardoor je geen dubbele gesprekken binnen kan krijgen. Bij Teams is die koppeling er niet.
Overigens kun je de status “Niet storen” zo inregelen dat de beller een voicemailbericht achter kan laten of dat het gesprek uitkomt bij een van jouw collega’s. Dit doet de klanttevredenheid ten goede, omdat iedere beller – ongeacht je beschikbaarheid – toch te woord kan worden gestaan! Hier lees je meer over de voordelen van 3CX.
Prijzen: 3CX vs Microsoft Teams
De licentiestructuur van Teams is gebaseerd op het aantal gebruikers. Dit zijn maandelijkse kosten die vaak snel kunnen oplopen. 3CX is op dat vlak een kostenefficiënt alternatief. Je betaalt namelijk op basis van het aantal gelijktijdige gesprekken.
Bedrijven die op zoek zijn naar belfunctionaliteiten als onderdeel van Teams, zullen merken dat de kosten snel oplopen. Wil je bijvoorbeeld een bel add-on zoals het voeren van audioconferenties? Dan betaal je hier een fors bedrag extra voor per maand, per gebruiker.
Bij 3CX is het prijsmodel zo ingericht dat je een licentietype kiest dat je nodig hebt. Vervolgens kun je genieten van een reeks volledig geïntegreerde callcenterfuncties.
Hoe nodig jij je deelnemers uit voor een videoconferentie?
Een leuke functie van 3CX bij het uitnodigen van deelnemers voor je online vergadering, is het personaliseren van de uitnodigingsmail. Deze functie is niet mogelijk bij Microsoft Teams. Binnen 3CX kun je helemaal zelf bepalen hoe je lay-out en ontwerp van de uitnodigingsmail eruit komt te zien. Zo stuur je jouw deelnemers gemakkelijk een uitnodiging die professioneel en persoonlijk overkomt!
3CX telefonie integreren met Microsoft Teams, kan dat?
Ja dat kan. Maar we moeten nog heel even wachten. Bij Dstny zijn we momenteel aan het onderzoeken hoe we de voordelen van ieder platform optimaal kunnen benutten en dit te bundelen tot één krachtige communicatieoplossing. Met de voordelen per platform bedoelen we het samenwerken via Microsoft Teams en het bellen met de eindeloze callcenter-functies van 3CX. Dit wordt op korte termijn vervolgd bij Dstny!
Wil je meer weten of ben je benieuwd wat Dstny voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan contact met ons op.
Je kunt ook heel gemakkelijk een persoonlijk adviesgesprek aanvragen. Hier kunnen wij jou - als 3CX Titanium partner - alles laten zien van 3CX. Dit alles is uiteraard geheel vrijblijvend.