Dstny neemt het Zweedse Meridix over

Ed Smit vertelt: “Integratie van acquisities geeft energie”

Dstny kreeg in 2020 te maken met twee belangrijke ontwikkelingen. Natuurlijk de coronacrisis die Nederland en vooral Brabant hard raakte, maar waar het bedrijf goed uit is gekomen. Ook waren er twee overnames waarmee de Europese operator ook in ons land belangrijke stappen zette in de verdergaande internationale expansie. De aanstelling van Ed Smit als managing director vormt een brug naar 2021. “De integratie van vijf Nederlandse acquisities in drie jaar tijd geeft veel energie.”

Het gaat goed met  Dstny. De Europese operator heeft dit jaar weer twee Nederlandse bedrijven overgenomen; telefonieprovider Panas (in juli) en Voips (in oktober). De overnames passen in de internationale groeistrategie van de van oorsprong Belgische operator die in drie jaar liefst vijf bedrijven in ons land overnam. Het is volgens de nieuwe managing director Ed Smit zaak om deze op een goede manier te integreren. En dat gaat gebeuren. Panas, Ozmo en DSD Internet worden dit najaar formeel geïntegreerd in een nieuwe BV en de recente acquisitie Voips volgt in 2021. Motto, dat met het platform FLUX aan de basis staat van wholesale diensten, heeft een andere rol binnen Dstny en krijgt volgend jaar een rebranding. Smit mag daar nog niets over zeggen, maar ongetwijfeld komt de naam Dstny daarin terug.

Interne samenwerking

Over de integratie van de vijf bedrijven is Smit erg positief. “Binnen de totale organisatie heerst een goede dynamiek want mensen hebben er zin in. Dat is constructief”, zegt Smit. “De overnames hebben in een hoog tempo plaatsgevonden, dus komt er veel op de mensen af. Ze maken nu deel uit van een groeiende groep en dat geeft veel energie.”

‘Dstny versterkt mobiele propositie in 2021’

De overnames en het zoeken naar structuur is samengevallen met de coronacrisis die hard heeft toegeslagen in Oost-Brabant en Limburg waar de vijf kantoren van Dstny zijn gevestigd. Medewerkers moesten vanuit huis werken en het was lastig om met klanten aan tafel te komen en projecten uit te rollen. Dat het is gelukt, bleek onder andere bij De Wit Schijndel, één van Nederlands grootste en bekende outdoor retailers met meerdere locaties en honderden aansluitingen. Accountmanagers van Dstny en de telecommanager van De Wit hebben het project deels op afstand en met Teams succesvol geïmplementeerd.

Vraag naar thuiswerkoplossingen

Maar eerlijk is eerlijk, de directe verkoop heeft in het voorjaar eigenlijk stilgelegen, weet ook Smit. “De wholesale business is daarentegen met sprongen omhoog gegaan omdat er veel meer telefonieverkeer was. Het klinkt wrang maar de coronacrisis heeft hiermee een positieve invloed gehad op de omzet en winst. In de tweede golf zien we dezelfde trend, zij het in iets mindere mate. Mensen gaan, ondanks de oproepen van de overheid, toch naar kantoor omdat ze het contact met collega’s missen. Met onze directe, indirecte en wholesale business mogen we ons gelukkig prijzen dat we aan de gezonde kant van de economie zitten. Daar moeten we realistisch in zijn.”

Smit weet via partners dat de vraag naar video- en thuiswerkoplossingen in het kanaal sterk is gestegen. “Ook onze support merkt dat want er was een verdrievoudiging van de calls. Klanten hadden hulp nodig bij het opzetten van verbindingen, installeren van randapparatuur, zoals headsets, en allerlei praktische zaken bij het werken met thuiswerkoplossingen. Die bestedingen stijgen sterk en daarom geven we steeds meer demo’s van oplossingen.”

Zorgen over 2021

Smit verwacht dan ook dat 2021 voor Dstny weer een goed jaar zal worden, al zijn de groei-ambities bijgesteld. Bedrijven schuiven het vervangen van systemen naar achteren, maken minder gebruik van kantoren en bedrijfspanden en zullen medewerkers meer vanuit huis laten werken. Dat heeft volgens Smit impact op de organisatie omdat de behoefte van klanten verschuift van centraal naar decentraal. Het portfolio van Dstny is breed genoeg om klanten ook in de toekomst te voorzien van oplossingen.

Waar Smit zich wel lichte zorgen over maakt, is de mogelijke economische crisis als gevolg van COVID-19. In de eerste helft van 2021 zal zich dat uitkristalliseren, denkt hij. “Net als andere operators en leveranciers denk ik dat veel bedrijven het komend jaar moeilijk gaan krijgen, ondanks overheidsmaatregelen. Met partners denken we dan ook na over hoe we klanten kunnen helpen als ze tegen investeringen in ICT- en telecomsystemen aanzitten die nodig zijn om de toekomst van hun onderneming te garanderen. Alle operators en ICT-dienstverleners denken hier momenteel over na. Over oplossingen, kan ik nu niets zeggen, maar als branche moeten we daar een antwoord op hebben om faillissementsrisico’s te voor komen.”

Mobiele propositie

Op een positievere noot kondigt Smit aan dat Dstny het portfolio in 2021 gaat versterken met een mobiele propositie want die ontbreekt nog in het portfolio. “Dat belemmert de groei van Dstny in Nederland”, stelt hij. “Er is een groeiende behoefte aan mobiliteit. Veel bedrijven hebben een mobile first-strategie en alle medewerkers hebben een smartphone waar ze onze applicaties op kunnen draaien. Bedrijven willen een all-in mobiele propositie en wij willen die kunnen bieden. Anders vallen we bij tenders uit de boot. Daarom werken we momenteel meerdere scenario’s uit.

Maar dat Dstny in 2021 met een mobiele propositie komt, is zeker. En natuurlijk tegen een scherpe prijsstelling en met volwaardige diensten, databundels en features om een aantrekkelijke dienst te zijn. Mobiel is dusdanig belangrijk voor Dstny en onze partners dat het gaat gebeuren.”

Onze CORE Dstny

Wij pakken het net even iets anders aan

20K+

Gelukkige klanten

3M+

Cloud communicatie gebruikers

1000+

Enthousiaste werknemers

1500+

Hechte partners

150K+

Cloud security gebruikers

Cookies

Wij gebruiken cookies om onze website te optimaliseren en jou een betere ervaring te bieden. Deze cookies onthouden jouw voorkeuren, helpen ons anonieme statistieken te verzamelen om de prestaties te verbeteren en stellen ons in staat om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Wil je meer informatie over hoe wij cookies gebruiken en hoe we omgaan met jouw privacy? Neem dan een kijkje in onze privacy policy.

Ook wij gebruiken cookies

We gebruiken cookies om onze website te analyseren en verbeteren, en voor marketing en om ervoor te zorgen dat je relevante content te zien krijgt. Het niet toestaan van cookies kan invloed hebben op je gebruikerservaring. Voor meer informatie verwijzen wij naar onze Privacy Policy. Let op: Als je via deze site een YouTube-filmpje bekijkt, plaatst YouTube áltijd een cookie bij je.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed werkt en zijn altijd ingeschakeld. Alles om je een goed werkende website te kunnen tonen.
Analytische Cookies Uitgeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website. Dat helpt ons onze website te kunnen optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
Marketing cookies zijn nodig voor functies als socialmedia-deelbuttons en het bijhouden van surfgedrag. Met deze cookies kunnen we je relevante content en gepersonaliseerde advertenties laten zien.