Dstny neemt het Zweedse Meridix over

Smishing: phishing via sms & WhatsApp. Hoe herken je het?

9 september 2020 - Let goed op! Het aantal meldingen van smishing stijgt fors. Volgens het bedrijf DataCenter Services komen er gemiddeld nieuwe 2000 meldingen per week binnen. Tijdens de coronacrisis soms zelfs een piek van 10.000 tot 12.000 meldingen per week.

Wat is smishing?

Smishing is een vorm van cybercriminaliteit via sms. Het woord stamt af van ‘phising’, wat natuurlijk de meest bekende vorm is van internetoplichting, namelijk het ‘hengelen’ van persoonlijke gegevens van mensen via e-mail.

Bij deze vorm van cybercrime sturen criminelen je een sms met een link om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen. Door jou op een specifieke link in dat sms’je te laten klikken, kunnen ze geld van jou of je bedrijf stelen.

Hoe herken je smishing? 3 tips:

Lukt het niet om binnen jouw vergadertool een vergadering online te plannen? Dan kun je natuurlijk een vergadering plannen via je e-mailprogramma (Gmail, Outlook, etc.) met daarin de desbetreffende vergaderlink. Hieronder leggen wij je uit hoe je dat precies doet: 

1. “RABOBANK: Uw betaalpas vervalt binnen 2 dagen. Wees er snel bij en vraag kosteloos een vervangende pas aan.” Zoals in dit voorbeeld is er bijna altijd haast bij. Dat is één van de punten hoe je smishing unt herkennen. Als er sprake is van haast moeten er dus alarmbellen af gaan.

2. Er word gevraagd om bepaalde persoonlijke gegevens bij te werken of je pincode te bevestigen. Instanties als banken en verzekeraard zullen nooit via een sms aan je vragen om gegevens bij te werken. 

Indien je toch twijfelt aan zo’n vraag, neem dan altijd eerst contact op met de partij die je de sms zou hebben verstuurd.

3. Het gaat in de meeste gevallen om een vreemd telefoonnummer zoals: ‘4000’ of een onbekend 06-nummer.

Wat te doen tegen smishing? Zo voorkom je het

1. In het valse bericht staat een linkje naar een nepwebsite waar om je persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Met die gegevens kunnen cybercriminelen je online identiteit kopieren en op die manier geld van je stelen.

2. Je wordt verleid - en dus misleid - om malware (kwaadaardige software) op je telefoon te plaatsen. Bijvoorbeeld in de vorm van een app die er in eerste instantie betrouwbaar uitziet. Deze app vraagt je om vertrouwelijke gegevens in te vullen die vervolgens bij de cybercrimineel terecht komen.

3. Het laatste voorbeeld is een tikkie of betaalverzoek die je via sms doorgestuurd krijgt. In sommige gevallen lijkt het zelfs alsof dit bericht vanuit een bekende (‘je zus’ of ‘je zoon’) wordt gestuurd. Dit komt ook steeds vaker voor via WhatsApp. Opletten dus!

Heb je nog vragen over smishing? Neem contact met ons op.

Onze CORE Dstny

Wij pakken het net even iets anders aan

20K+

Gelukkige klanten

3M+

Cloud communicatie gebruikers

1000+

Enthousiaste werknemers

1500+

Hechte partners

150K+

Cloud security gebruikers

Cookies

We gebruiken cookies om onze website goed te laten werken en te kunnen verbeteren.

Voorkeuren cookies

We gebruiken cookies om onze website te analyseren en verbeteren, en voor marketing en om ervoor te zorgen dat je relevante content te zien krijgt. Het niet toestaan van cookies kan invloed hebben op je gebruikerservaring. Let op: Als je via deze site een YouTube-filmpje bekijkt, plaatst YouTube áltijd een cookie bij je.
Functionele Cookies Altijd ingeschakeld
Functionele cookies zorgen ervoor dat onze website goed werkt en zijn altijd ingeschakeld. Alles om je een goed werkende website te kunnen tonen.
Analytische Cookies Uitgeschakeld
Met analytische cookies kunnen we (geanonimiseerde) gegevens verzamelen over het gebruik van onze website. Dat helpt ons onze website te kunnen optimaliseren.
Marketing Cookies Uitgeschakeld
Marketing cookies zijn nodig voor functies als socialmedia-deelbuttons en het bijhouden van surfgedrag. Met deze cookies kunnen we je relevante content en advertenties laten zien.