9 september 2020 - Let goed op! Het aantal meldingen van smishing stijgt fors. Volgens het bedrijf DataCenter Services komen er gemiddeld nieuwe 2000 meldingen per week binnen. Tijdens de coronacrisis soms zelfs een piek van 10.000 tot 12.000 meldingen per week.
Wat is smishing?
Smishing is een vorm van cybercriminaliteit via sms. Het woord stamt af van ‘phising’, wat natuurlijk de meest bekende vorm is van internetoplichting, namelijk het ‘hengelen’ van persoonlijke gegevens van mensen via e-mail.
Bij deze vorm van cybercrime sturen criminelen je een sms met een link om inloggegevens, creditcardinformatie, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen. Door jou op een specifieke link in dat sms’je te laten klikken, kunnen ze geld van jou of je bedrijf stelen.
Hoe herken je smishing? 3 tips:
Lukt het niet om binnen jouw vergadertool een vergadering online te plannen? Dan kun je natuurlijk een vergadering plannen via je e-mailprogramma (Gmail, Outlook, etc.) met daarin de desbetreffende vergaderlink. Hieronder leggen wij je uit hoe je dat precies doet:
1. “RABOBANK: Uw betaalpas vervalt binnen 2 dagen. Wees er snel bij en vraag kosteloos een vervangende pas aan.” Zoals in dit voorbeeld is er bijna altijd haast bij. Dat is één van de punten hoe je smishing unt herkennen. Als er sprake is van haast moeten er dus alarmbellen af gaan.
2. Er word gevraagd om bepaalde persoonlijke gegevens bij te werken of je pincode te bevestigen. Instanties als banken en verzekeraard zullen nooit via een sms aan je vragen om gegevens bij te werken.
Indien je toch twijfelt aan zo’n vraag, neem dan altijd eerst contact op met de partij die je de sms zou hebben verstuurd.
3. Het gaat in de meeste gevallen om een vreemd telefoonnummer zoals: ‘4000’ of een onbekend 06-nummer.
Wat te doen tegen smishing? Zo voorkom je het
1. In het valse bericht staat een linkje naar een nepwebsite waar om je persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Met die gegevens kunnen cybercriminelen je online identiteit kopieren en op die manier geld van je stelen.
2. Je wordt verleid - en dus misleid - om malware (kwaadaardige software) op je telefoon te plaatsen. Bijvoorbeeld in de vorm van een app die er in eerste instantie betrouwbaar uitziet. Deze app vraagt je om vertrouwelijke gegevens in te vullen die vervolgens bij de cybercrimineel terecht komen.
3. Het laatste voorbeeld is een tikkie of betaalverzoek die je via sms doorgestuurd krijgt. In sommige gevallen lijkt het zelfs alsof dit bericht vanuit een bekende (‘je zus’ of ‘je zoon’) wordt gestuurd. Dit komt ook steeds vaker voor via WhatsApp. Opletten dus!
Heb je nog vragen over smishing? Neem contact met ons op.