De grootste valkuil van allemaal is website-software die niet up-to-date is. Je website is dan niet veilig.
Er komen regelmatig updates uit voor de CMS-software zelf (WordPress, Joomla!, Drupal, enz.), de plug-ins en de template. Met de updates worden, onder andere, beveiligingsproblemen opgelost. Hoe langer je wacht met het installeren van de updates, hoe groter het risico dat je website wordt gehackt.
Een gehackte website doet de reputatie van je bedrijf geen goed. Het kost ook nog eens tijd (die je vast beter kunt besteden) om de website weer te herstellen.
Als je pech hebt worden er bij de hack ook klantgegevens buitgemaakt. Er is dan sprake van een datalek. Je bent verplicht je klanten van het lek op de hoogte te stellen en je moet het lek melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Zorg er dus voor dat je website altijd op de laatste versie van de CMS-software draait en dat de plug-ins en de template up-to-date zijn.
Gelukkig kun je het jezelf een stuk gemakkelijker maken door het updaten te automatiseren. Controleer of alle plug-ins worden meegenomen, want dat is in de praktijk vaak niet zo. Je zult die plug-ins dan alsnog handmatig moeten updaten.
Tip: kijk sowieso regelmatig kritisch naar de geïnstalleerde plug-ins. Plug-ins die je niet gebruikt of niet nodig hebt kun je beter verwijderen. Je kunt ze altijd later opnieuw installeren. Dit maakt het zelf beheren van je website gemakkelijker.
Valkuil 2
Zelf je website beheren? Let op de AVG
Als je op je website een formulier hebt staan waarin je vraagt om bijvoorbeeld een naam of het e-mailadres, ben je volgens de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) een verwerker van persoonsgegevens. Volgens de AVG ben je dan verplicht om toestemming te vragen voor het verwerken van de persoonsgegevens. Je bent daarnaast verplicht een privacyverklaring op de website te zetten waarin je aangeeft hoe je met de persoonsgegevens omgaat.
Bij overtreding van de AVG kun je een geldboete krijgen. Dat is een goede reden om je website te laten voldoen aan de AVG.
Stel om te beginnen een goede privacyverklaring op. Je kunt dat op een handige manier doen met behulp van een privacyverklaring-generator zoals die op veiliginternetten.nl. In de privacyverklaring moet je onder andere aangeven welke cookies er door je website worden geplaatst, wat hun functie is en hoe lang ze worden bewaard. Je moet ook aangeven welke persoonsgegevens je verwerkt, met welk doel je dat doet en hoe lang je ze bewaart. Je doet er goed aan om dat uit te zoeken voordat je de verklaring gaat opstellen. Wij bij Dstny zoeken dit uiteraard ook graag voor je uit.
Als je de privacyverklaring online hebt gezet, pas je de formulieren aan. Je geeft voor elk formulier aan waarom je de gegevens vraagt en wat je met de gegevens doet. Je plaatst een link naar de privacyverklaring. En je vraagt toestemming voor de verwerking van de gegevens. Zorg ervoor dat het formulier zonder de toestemming niet kan worden verzonden.
Met een website die voldoet aan de AVG voorkom je boetes, maar toon je vooral ook aan dat je je zaken qua privacy goed op orde hebt. Bij mensen die zelf hun website beheren is dit vaak het ondergeschoven kindje.
Valkuil 3
Je website is niet beveiligd met een SSL-certificaat
Met een SSL-certificaat beveilig je je website. Of beter gezegd: je beveiligt de gegevens die via internet van je website naar (de browser van) de websitebezoeker gaan.
Je herkent een website die is beveiligd met een SSL-certificaat onder andere aan het slotje in de adresbalk van de browser. Als je website niet is beveiligd, dan zie je in de adresbalk bijvoorbeeld de tekst ‘Niet beveiligd’. Met zo’n tekst maak je uiteraard geen goede (eerste) indruk bij je websitebezoekers.
Zeker als je contact- of andere formulieren op je website hebt staan waarin je vraagt persoonsgegevens in te vullen kun je eigenlijk niet zonder een SSL-certificaat. Je bent als eigenaar van de website verantwoordelijk voor de verwerking van de gegevens en dus ook voor de beveiliging ervan. Zonder een SSL-certificaat kunnen hackers de gegevens onderscheppen, lezen en in het slechtste geval misbruiken. Met een SSL-certificaat worden de gegevens versleuteld en gaan ze veilig het internet over.
Voor zoekmachines als Google is beveiliging met een SSL-certificaat het uitgangspunt. Het ontbreken van een certificaat levert minpunten op bij het bepalen van de ranking.
Een SSL-certificaat voor je website is een absolute must.
Valkuil 4
De inhoud van je website is niet geoptimaliseerd
Een website die niet goed is geoptimaliseerd, is minder goed toegankelijk en heeft een minder goede gebruikerservaring. Websitebezoekers, zeker als ze de website bekijken op een mobiel apparaat en/of met een matige internetverbinding, zullen de website daardoor sneller wegklikken.
Een website die niet goed is geoptimaliseerd heeft nog een ander belangrijk nadeel: hij scoort minder goed bij zoekmachines. Dat betekent weer dat er minder bezoekers naar je website komen.
Je kunt zonder veel technische kennis aan de slag om je website te optimaliseren. Kijk om te beginnen naar je afbeeldingen, vaak worden afbeeldingen namelijk veel minder groot getoond dan ze in werkelijkheid zijn. Verklein die afbeeldingen.
Kijk ook naar de fonts. Zijn er fonts of varianten (bijvoorbeeld cursief) die je wel laadt maar niet gebruikt? Verwijder deze dan.
Kijk ook eens naar de scripts die worden geladen en naar andere verzoeken aan de server. Soms worden verzoeken dubbel gedaan, dan kun je er een verwijderen, soms kun je verzoeken samenvoegen.
Er bestaat ook goede software die de website geautomatiseerd voor je optimaliseert. Neem de tijd om je te verdiepen in de configuratie van de software. Niet alle plug-ins laten zich goed optimaliseren. Loop je website ook na wanneer je updates hebt geïnstalleerd. Het komt regelmatig voor dat pagina’s dan niet goed worden weergegeven.
Als je je website goed hebt geoptimaliseerd krijg je enerzijds meer bezoekers en voorkom je anderzijds dat bezoekers eerder afhaken. Een win-win situatie dus!
Valkuil 5
Je website heeft geen mobiele weergave
Sinds een paar jaar worden websites gemiddeld vaker bekeken op een mobiel apparaat (tablet, smartphone) dan op een desktop computer of laptop. Het is dus hartstikke belangrijk dat je website ook op een mobiel apparaat goed te bekijken is. Zo niet, dan zullen bezoekers (veel) eerder afhaken.
Behalve dat bezoekers eerder afhaken zullen er überhaupt minder bezoekers naar je website komen, omdat een website zonder mobiele weergave een slechtere ranking krijgt in de mobiele zoekresultaten. Veel zoekmachines tonen op mobiele apparaten andere zoekresultaten dan op een desktop computer of laptop.
Als je een website wilt die ook op een mobiel apparaat goed te bekijken is, heb je twee opties: een aparte, mobiele website en een responsieve website. Een aparte mobiele website is vooral interessant als je de mobiele websitebezoekers andere pagina’s wilt presenteren. Een nadeel hiervan kan zijn dat je in de praktijk twee websites te beheren hebt.
De meeste websites zijn tegenwoordig responsive. Dat betekent dat de website zich aanpast aan het formaat van het scherm. Als er bijvoorbeeld veel ruimte is in de breedte (laptop) worden elementen naast elkaar gepresenteerd. Als er weinig ruimte is in de breedte (smartphone) worden de elementen onder elkaar gepresenteerd of zelfs verborgen.
Tip: als je aanpassingen doet aan je website, controleer de pagina dan zowel op je desktop computer of laptop als op je telefoon. Het komt regelmatig voor dat een pagina er op de telefoon heel anders uitziet dan je had bedoeld.
Valkuil 6
Je pagina’s bevatten geen metabeschrijvingen
Een metabeschrijving is een korte samenvatting van de inhoud van de pagina. Hoe beter de samenvatting, hoe beter de pagina wordt gelezen door zoekmachines en hoe hoger hij terugkomt in de zoekresultaten.
De metabeschrijving staat in de broncode van je pagina, ofwel aan de ‘achterkant’ van de pagina. Op de pagina zelf is hij niet te zien. Je ziet hem wel weer in de zoekresultaten bij zoekmachines. Daar staat hij als omschrijving onder de paginatitel.
Je gebruikt de metabeschrijving niet alleen om websitebezoekers te informeren maar ook om ze ertoe aan te zetten de pagina te bezoeken. Maak een pakkende, uitnodigende tekst van zo’n 140 tot 150 tekens, meer tekens worden toch niet getoond.
Let er wel op dat de beschrijving betrekking heeft op de inhoud van de pagina, anders kun je minpunten krijgen bij het bepalen van de ranking. Je loopt ook het risico minpunten te krijgen als pagina’s dezelfde metabeschrijving hebben.
Als je voor een pagina geen metabeschrijving invult, maakt een zoekmachine er zelf een op basis van de paginatekst. Meestal neemt hij dan de eerste regels van de paginatekst en dan staat er niet altijd wat je wilt. Neem het heft dus in eigen handen en maak zelf die pakkende metabeschrijving!
Tip: vul de metabeschrijving direct in als je een nieuwe pagina maakt. Als je het uitstelt tot een later tijdstip is de kans groot dat je het vergeet. En controleer de metabeschrijving als je grote aanpassingen doorvoert aan de inhoud van een pagina.