Welke VoIP centrale je moet kiezen is zo makkelijk nog niet. In deze blog helpen we je een handje. Vooraf leggen we uit wat een telefooncentrale is, wat de functie ervan is binnen je bedrijf en welke verschillende telefooncentrales er zijn. Daarna geven wij enkele voorbeelden voor het kiezen van de juiste VoIP telefooncentrale voor jouw bedrijf.
Een VoIP telefooncentrale of lokaal?
Een telefooncentrale is eigenlijk niet meer van deze tijd. Vroeger kwam het weleens voor dat je eerst de telefoniste van de telefooncentrale op moest bellen voordat je de uiteindelijke persoon aan de telefoon kreeg. De traditionele telefooncentrale is in feite het fysieke kastje in de patch- of meterkast waar de telefoonlijn op wordt aangesloten. Deze zorgt ervoor dat gesprekken op je toestel worden afgeleverd en je de lijn aan kan nemen.
Tegenwoordig spreken we vaker van een VoIP- of hosted telefooncentrale. Hierbij heb je geen fysieke telefooncentrale en -lijn meer nodig. De toestellen melden zich dan namelijk via het internet aan op de virtuele centrale.
Hoe werkt een telefooncentrale in de cloud?
Een telefooncentrale in de cloud of VoIP telefooncentrale is toegankelijk via het internet. Je beheert de volledige telefonie omgeving dus via één online platform. Hiermee zijn ook de kosten van het aanschaffen van een dure traditionele centrale overbodig. Je betaald simpelweg een maandelijks bedrag voor het aantal gebruikers of voor het aantal gelijktijdige spraakkanalen.
De functie van een VoIP telefooncentrale
De voornaamste functie van een telefooncentrale in de cloud is natuurlijk om je bedrijf telefonisch bereikbaar te houden. Daarbuiten zijn er uitgebreidere VoIP telefooncentrales die meer opties en functionaliteiten bieden. Denk hierbij aan het voeren van online meetings, bellen via je mobiele telefoon met het zakelijke nummer of chatvensters op je website. Verder zitten er, afhankelijk van het systeem, verschillende opties ingebouwd zoals: gespreksopname, uitgebreide rapportages, keuzemenu’s, slimme wachtrijen en koppelingen met CRM systemen.
Welke VoIP telefooncentrale moet ik kiezen? Enkele voorbeelden
Welke VoIP telefooncentrale je het beste kunt kiezen hangt erg af van het type bedrijf samen met de wensen en eisen. Hieronder geven we je een aantal voorbeelden.
Is jouw bedrijf afhankelijk van telefonie omdat je salesafdeling werkt met voicelogs? Of is bellen binnen je bedrijf eerder een bijzaak omdat je verkopers meestal buiten de deur zijn? In dat laatste geval kun je met cloud telefonie van Dstny waarschijnlijk goed vooruit.
Ben je opzoek naar uitgebreidere functies dan is het 3CX platform mogelijk interessanter.
Wil je processen binnen je bedrijf verbeteren? Gebruik dan 3CX.
Of voer je zo’n plat mogelijke bedrijfsstructuur? Dan is onze cloud telefonie oplossing het meest geschikt.