Portering mobiel
Binnenkort word je overgezet op een nieuwe simkaart / een nieuw telefoniesysteem. Deze informatiepagina geeft inzicht in een aantal handige tips en weetjes, om de overstap jou zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Omzetten simkaart
De omzetting van het eigen nummer geschiedt automatisch op de porteringsdatum tussen 08.30 en 15.30 uur (echter vrijwel altijd in de ochtend, rond 9.00 á 10 00 uur)
- Vuistregel is hier: pas op het moment dat de oude simkaart geen bereik meer geeft (er kan niet meer gebeld worden), moet de nieuwe simkaart in het toestel gestoken worden. Wordt er, voordat de oude simkaart inactief is, gebruik gemaakt van de nieuwe simkaart, dan ben je tijdelijk niet bereikbaar.
Als de oude simkaart inactief is en je bent nog niet direct bereikbaar op je nieuwe kaart; wacht 30 minuten en start het toestel (met de nieuwe simkaart) opnieuw op. Is er hierna nog steeds geen verbinding? Neem dan contact op met onze afdeling support.
Pincode
Met betrekking tot de pincode is het handig om allereerst een onderscheid te maken tussen:
- Pincode van de simkaart: dit is de pincode die alleen ingevoerd hoeft te worden als het toestel opnieuw wordt opgestart. De huidige pincode komt te vervallen. De nieuwe (standaard) pincode is viermaal nul. De pincode kun je in de GSM aanpassen naar een zelfgekozen code.
- Pincode van het toestel: optioneel kan er bij smartphones gebruik gemaakt worden van een pincode die elke keer ingevoerd wordt als je het toestel gaat gebruiken / ontgrendelt. Deze blijft behouden, er verandert door het wisselen van de simkaart niets aan deze pincode.
De PUK-code staat vermeld op de "bankpas" waar de simkaart in bevestigd is. Deze kan bewaard worden; als je de pincode van de simkaart namelijk 3 keer foutief invoert, vraagt het toestel automatisch om deze PUK-code. Als je deze code invoert kan je hierna een nieuwe simpincode invoeren.
In het geval dat zowel de pincode als de PUK-code niet meer beschikbaar zijn; neem dan contact op met onze afdeling support.
Voicemail vóór de omzetting
Het nummer van de voicemailbox: 1233. Aangezien er van systeem wordt gewisseld, zal de huidige voicemailbox komen te vervallen. Aangeraden wordt dus om vóór de porteringsdatum alle reeds ingesproken berichten af te luisteren. Ná de portering zal de voicemail opnieuw ingesproken moeten worden bij de nieuwe provider (dit kan middels bellen naar 1233 vanaf je GSM).
Voicemail ná de omzetting: de functies van de nieuwe voicemailbox
De voicemailbox kent een aantal (menu) opties. Toets tijdens het afluisteren van een bericht het cijfer dat hieronder staat:
1. Bericht nogmaals beluisteren
2. 10 seconden terugspoelen
3. 10 seconden vooruit spoelen
6. Volgend bericht
7. Bericht wissen
Wanneer je 9 kiest in het hoofdmenu van de voicemail, dan worden de bovengenoemde opties ook nog eens uitgelegd.
Instellingen toegangspunt (data)
Gebruik je internet op je GSM; de juiste instellingen voor het toegangspunt (APN) voor de dataverbinding op het toestel zijn:
Android toestellen: ga naar Apps > Instellingen > Mobiele netwerken > Namen toegangspunten. Voeg hier een nieuw
toegangspunt toe (bovenin) en zorg dat deze geselecteerd / actief staat. Vul vervolgens de onderstaande gegevens in.
- Naam: Dstny
- APN: internet.mvno.mobi
- Gebruikersnaam: mvno
- Wachtwoord: mvno
- MCC: 204
- MNC: 03
- APN-type: default.supl
Apple iPhone toestellen: ga naar Instellingen > Mobiel Netwerk > Opties mobiele data > Mobiele datanetwerk. Vul hier de
onderstaande gegevens in, de overige invulvelden kunnen allemaal leeggelaten worden.
- APN: internet.mvno.mobi
- Gebruikersnaam & wachtwoord: mvno
Hotspot gebruiken
Zordra de bovenstaande APN gegevens bij Persoonlijke Hotspot zijn ingevoerd kan de hotspot op je toestel worden geactiveerd. Vergeet voor de veiligheid niet om je wachtwoord in te stellen bij het inschakelen van je hotspot.
Melding "Wacht op SPN"
Het kan voorkomen dat het toestel, op de plaats waar normaliter de providernaam weergegeven wordt, gedurende de eerste dagen de melding “Wacht op SPN” staat. Dit heeft te maken met netwerkinstellingen die worden verwerkt na de overstap. Indien je na twee werkdagen nog geen SMS hebt gekregen met verzoek het toestel te herstarten - én er staat nog “Wacht op SPN” - neem dan contact met ons op.
Voor de volledigheid: mocht je dit beeld ziet staan, heeft dit verder geen invloed op de werking van de spraak-/ dataverbinding. Alle functionaliteiten zijn dus gewoonweg beschikbaar.
Melding "LTE"
Op bepaalde toestellen kan het toestel bovenin bij de verbindingsindicator "LTE" weergeven. Dit betekent dat het toestel verbonden is via het 4G-netwerk.
Instellingen doorschakelingen & uitgaand nummer
Om je doorschakelingen te beheren en om aan te geven met welk nummer je uit gaat bellen (06-nummer, anoniem, etc.), maak je gebruik van onze online omgeving www.mijnnummerweergave.nl. Je logt in met je eigen mobiele nummer, het wachtwoord wordt per e-mail verstrekt door onze support afdeling.
Je zult nu een reeks opties krijgen. Heb je nog vragen? Neem gerust contact op met onze afdeling support.