Swyx

In dit overzicht staan veelgestelde vragen over het Swyx telefoniesysteem. Kom je er als nog niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op en wij helpen je.

Op dit moment ondersteund Windows 11 nog niet volledig Swyx. We adviseren je om nog niet te upgraden naar Windows 11. Mocht je dit al wel hebben gedaan en problemen ervaren met Swyx adviseren we je binnen de door Microsoft gestelde termijn van 10 dagen te 'Downgraden' naar Windows 10. Deze optie is te vinden in Instellingen onder het kopje Systeem > Systeemherstel. Voordat je deze downgrade uitvoert adviseren we je om contact op te nemen met je automatiseerder om dit af te stemmen.

Voor het in gebruik nemen van de SwyxIt!-applicatie heb je inloggegevens gekregen via de e-mail. Deze inloggegevens bestaan uit drie zaken: Servernaam / Naam / Wachtwoord. Volg de stappen in deze handleiding om je thuiswerkplek in te stellen. 

Als je een huntgroep hebt, kun je meerdere toestellen koppelen aan 1 extern telefoonnummer. Als je dit nummer belt gaan alle gekoppelde toestellen rinkelen.

IVR betekent "interactive voice response" en dit houdt in dat de beller begeleid kan worden door een computerstem. Daarnaast maakt IVR het mogelijk om opdrachten door de beller te laten uitvoeren door simpelweg op een toets te klikken. "Klikt" goed, of niet?

PS. We willen dit ook nog wel eens ouderwets een keuzemenu noemen.

Stap 1: Klik met de rechtermuisknop op een lege sneltoets en klik op het kopje "Eigenschappen".

Stap 2: Vul bij telefoonnummer het gewenste nummer in. Houd er rekening mee dat er "+31" of "00" voor een extern telefoonnummer moet staan.

Stap 3: Geef de sneltoets een naam.

Stap 4: Klik op "OK".

De sneltoets moet nu zijn toegevoegd.

Als je een account wilt verwijderen, stuur je een e-mail naar support@dstny.nl of maak een ticket aan. Vermeld hierbij welke gebruiker verwijderd moet worden. Wij zorgen er vervolgens voor dat deze gebruiker verwijderd wordt. 

Stuur een e-mail naar support@dstny.nl of maak een ticket aan.

Vermeld daarbij de volgende informatie: 

  • De naam van de nieuwe gebruiker
  • Eventueel een gewenst intern telefoonnummer van deze nieuwe gebruiker. Wanneer je geen nummer opgeeft zullen we het eerste beschikbare nummer instellen.
  • Indien de nieuwe gebruiker via een extern telefoonnummer bereikbaar dient te zijn, geef dan het gewenste telefoonnummer op.

Wanneer wij de mail of het ticket met de nodige informatie ontvangen, zorgen wij ervoor dat de nieuwe gebruiker wordt aangemaakt.

Stap 1: Open de Apple store op de Mac. 

Stap 2: Zoek naar "Swyx Desktop".

Stap 3: Download de Swyx Desktop app.

Stap 4: Installeer de Swyx Desktop app. 

Stap 5: Vul je Apple ID en wachtwoord in (als dit wordt gevraagd). 

Stap 6: Open de Swyx Desktop-app. 

Stap 7: Open de instellingen van de app door te klikken op het tandwieltje of de sneltoets command + te gebruiken. 

Stap 8: Vul de volgende gegevens in onder het tabje "Server":

  • Server variant: "SwyxWare / Octopus NetPhone"
  • Internal Server: jouw adres xxx.xxx.xxx.xxx
  • External Server: jouw adres xxx.xxx.xxx.xxx
  • Mode: "Automatisch"

Stap 9: Ga naar het tabje "Account".

Stap 10: Vul je eigen gebruikersnaam en wachtwoord in.

Stap 11: Als de "Log in"-knop niet oplicht, sluit het venster dan bij het kruisje.

Stap 12: Accepteer de vraag voor het toestaan van een onbekend certificaat.

Stap 13: Controleer in het hoofdscherm of je kunt bellen door een testgesprek te voeren met een collega.

Indien bovenstaande niet lukt, neem dan contact met ons op.

Stap 1: Klik in de menubalk op "Instellingen". 

Stap 2: Klik op "CTI". 

Stap 3: Klik op "CTI gebruiken om een apparaat te bedienen".

Stap 4: Klik vervolgens op "Start koppelen". 

Stap 5: Nu ontvang je op je toestel een melding om de CTI koppeling te activeren. Klik hierbij op accepteren.

Is het niet gelukt? Bel dan naar +31 88 204 22 04, maak een ticket aan of stuur een email naar support@dstny.nl. Dan proberen wij jou zo snel en goed mogelijk te helpen.

Stap 1: Open Chrome. 

Stap 2: Typ in de urlbalk: "chrome://settings". 

Stap 3: Selecteer "Privacy en beveiliging". 

Stap 4: Open "Site-instellingen". 

Stap 5: Klik op "Rechten en op sites opgeslagen gegevens bekijken". 

Stap 6: Zoek naar "Swyx" in de zoekbalk rechtsboven.

Stap 7: Selecteer "meeting.swyx.com" onder "swyx.com". 

Stap 8: Zet "camera" en "microfoon" op "vragen (standaard)", of op een andere gewenste optie. 

Stap 9: Sluit de tab en refresh de Swyx Meeting-pagina.

Er is een mobiele app van Swyx beschikbaar voor Android (Google) en iOS (Apple), die is te downloaden via de Play Store of App Store. 

Zoek naar "Swyx Mobile" in de juiste store en selecteer de versie die geschikt is voor jouw mobiele telefoon en versie van de Swyx server. 

Informeer bij de Swyx contactpersoon in de organisatie naar het versienummer en of jouw account klaar is voor het gebruik van de mobiele app.

Let op: De mobiele app is geen alternatief voor een vaste telefoon of software op de pc. Om een optimale gebruikservaring te kunnen garanderen, zal aan minimale telefoon- en netwerkspecificaties moeten worden voldaan; deze staan vermeld in de beschrijving van de app in de store.

Zodra je de mobiele app hebt geïnstalleerd op jouw mobiele telefoon, start je de app op en ga je naar "Instellingen". Op deze pagina vul je alle relevante gegevens in, die bekend zouden moeten zijn bij de Swyx contactpersoon in de organisatie. Afhankelijk van het besturingssysteem vul je de gegevens als volgt in:

Android 
  • Interne server: Niets invullen
  • Externe server: Bekend bij de Swyx contactpersoon
  • Mode: Externe server
  • Gebruikersnaam: Bekend bij de Swyx contactpersoon
  • Wachtwoord: Bekend bij de Swyx contactpersoon
  • Druk op de knop "Log In" om aan te melden.
iOS
  • Interne server: Niets invullen
  • Externe server: Bekend bij de Swyx contactpersoon
  • Modo (zie "Geavanceerd"): Altijd
  • Gebruikersnaam: Bekend bij de Swyx contactpersoon
  • Wachtwoord: Bekend bij de Swyx contactpersoon
  • Druk op de knop "Sign In" (rechts boven in het scherm) om aan te melden.

Zodra je bent aangemeld in de app, kun je gebruik maken van functionaliteiten die je al gewend bent van de mobiele telefoon en software op de pc. Om je te helpen bij het gebruik van deze functionaliteiten, delen wij graag een aantal handige links naar veelgebruikte functies uit de online handleiding van Swyx (Engelstalig):

Android
iOS

De Windows-software van Swyx (genaamd SwyxIt!), is beschikbaar in meerdere talen en versies, die te downloaden zijn via deze website: 

https://www.enreach.de/produkte/support/support-downloads.html

Om te kunnen bepalen welke versie geschikt is voor jouw systeem, moet de volgende informatie bekend zijn:

  • Welke taal van de software wil je gaan gebruiken? Selecteer de juiste taal.
  • Welke versie van Swyx draait er op de server? Weet je dit niet, vraag het aan de Swyx contactpersoon of bel Dstny Support (088-2042204).
  • Welke versie van Windows is geïnstalleerd op de computer (32-bit of 64-bit)? Weet je dit niet, vraag het aan de systeembeheerder.

Download het juiste bestand en start de installatie volgens ons stappenplan.

Zodra de download is voltooid, pak je het gecomprimeerde bestand uit op een locatie naar keuze en start je de installatie. Volg nu de volgende stappen om SwyxIt! te installeren:

Stap 1: Druk op "Volgende" zodra het welkomstscherm verschijnt. 

Stap 2: Accepteer de gebruiksrechtovereenkomst en druk op "Volgende". 

Stap 3: Kies voor "Standaard" installatie en druk op "Volgende".

Stap 4: Druk op "Installeren" om de installatie te starten. 

Stap 5: De installatie wordt nu uitgevoerd. Druk na afloop op "Voltooien".

Zodra de installatie van SwyxIt! op de computer is voltooid, kan de software worden opgestart.

Om aan te kunnen melden, heb je volgende gegevens nodig:

  • Servernaam: Het IP-adres van de Swyx server.
  • Gebruikersnaam: De naam die voor jouw account is aangemaakt.
  • Wachtwoord: Het wachtwoord dat voor jouw account is aangemaakt.

Beschik je niet over bovenstaande gegevens, informeer dan eerst bij de Swyx contactpersoon of bel Dstny Support (088-2042204).

Selecteer tot slot de optie "Wachtwoord onthouden" en druk op "OK" om aan te melden.

Er zijn twee manieren om verbinding te maken met de Swyx-server: (a) Via een VPN verbinding op een router en (b) via een (remote connector) certificaat. Deze laatste methode is uitermate geschikt voor gebruikers die regelmatig vanuit externe locaties werken en de mobiele app niet als geschikt alternatief zien. Om gebruik te kunnen maken van deze manier van aanmelden, heb je het volgende nodig:

  • Een uniek en versleuteld certificaat dat moet worden geïmporteerd op de computer.
  • Een openbaar serveradres om de remote connector te configureren.

Ga verder met lezen als je over bovenstaande zaken beschikt. Zo niet, neem dan contact op met de Swyx-contactpersoon of bel Dstny Support (088-2042204).

Beschik je over een kopie van het certificaat, dan zal die moeten worden geïmporteerd op de computer waarop extern gewerkt gaat worden. Dit doe je als volgt:

Stap 1: Open het certificaat (.pfx bestand) op de Windows-pc van de gebruiker om de wizard te starten.

Stap 2: Selecteer "huidige gebruiker" en klik op "Volgende".

Stap 3: Controleer of het juiste .pfx bestand is geselecteerd en klik op "Volgende".

Stap 4: Voer het wachtwoord in dat je hebt ontvangen, vink onderstaande vakjes aan en druk op "Volgende".

Stap 5: Laat het systeem automatisch het certificaatarchief selecteren en klik op "Volgende".

Stap 6: Klik op "Voltooien" om de import van het certificaat af te ronden.

Om aanmelden via de remote connector mogelijk te maken, zullen een aantal stappen moeten worden doorlopen: 

Stap 1: Druk op de knop "Annuleren" zodra het aanmeldvenster verschijnt.

Stap 2: Ga naar het menu "Instellingen" en klik op "Lokale instellingen".

Stap 3: Ga naar het tabblad "Verbindingsinstellingen".

Stap 4: Vul hier het IP-adres van de Swyx-server en de gebruikersnaam in.

Stap 5: Druk nu op de knop "Geavanceerd".

Stap 6: In dit scherm worden de gegevens van de "remote connector" ingevuld. 

Stap 7: Zet de optie "Remote connector gebruiken" op "Automatisch".

Stap 8: Vul het "Openbaar serveradres" in dat je hebt gekregen van de Swyx-beheerder.

Stap 9: Selecteer handmatig het certificaat dat eerder is geïmporteerd.

Stap 10: Druk nu een aantal keer op "OK" om terug te gaan naar het startscherm.

Stap 11: Het inlogscherm verschijnt nu vanzelf (zo niet, ga dan naar het menu "Bestand" en klik op "Aanmelden").

Stap 12: Vul het wachtwoord van de gebruiker in, selecteer de optie "Wachtwoord onthouden" en druk op "OK". 

Stap 13: Raadpleeg de handleiding voor informatie over het gebruik van SwyxIt!

In principe is het mogelijk om headsets van uiteenlopende merken te gebruiken om te bellen via het Swyx platform, maar ze worden niet allemaal officieel ondersteund. Daarom adviseert Dstny om te kiezen voor gecertificeerde headsets van het merk Jabra of andere merken die het Swyx TAP-label dragen (o.a. Poly en Sennheiser). Mocht je meer informatie willen over dit onderwerp willen ontvangen, neem dan contact op met onze afdeling Sales op telefoonnummer 088-2042202.

Om gebruik te kunnen maken van je headset in combinatie met SwyxIt! op je Windows-pc, zal de headset als audio apparaat moeten worden herkend. Om er zeker van te zijn dat de headset correct is aangesloten, vragen wij je om de volgende zaken te controleren:

  • Is de headset aangesloten op de computer door middel van de USB-aansluiting of dongle?
  • Wordt de headset door Windows herkend als audio apparaat (zie "Instellingen > Systeem > Geluid")?
  • Is de meest recente versie van de software voor de headset geïnstalleerd op de computer (bijv. Jabra Direct)?
  • Staat SwyxIt! ingesteld als voorkeursprogramma (als deze optie beschikbaar is)? 
  • Ziet SwyxIt! de aangesloten headset als standaard audio apparaat (zie "Instellingen > Lokale instellingen > Audiomodus")?

Mocht je toch problemen blijven houden met het gebruik van de headset in combinatie met SwyxIt!, loop alle instellingen dan nog eens na met je systeembeheerder of neem contact op met onze servicedesk op telefoonnummer 088-2042204.

Niet gevonden wat je zocht?

Bovenstaande vragen en antwoorden updaten wij regelmatig om er voor te zorgen dat we jou zo snel mogelijk kunnen helpen. Toch niet gevonden wat je zocht, vul dan hiernaast het contactformulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Natuurlijk mag je ons ook altijd bellen, wij zijn tenslotte goed met telefonie.